Wanneer je een uitnodiging krijgt voor een feest op kantoor is het belangrijk dat je aanwezig bent. Wanneer je niet komt opdagen geeft dit signalen dat je geen deel uitmaakt van het team. En het is natuurlijk ook helemaal niet fijn de volgende dag op het werk te komen en het gevoel te hebben dat je iets gemist hebt. Hetzelfde geldt natuurlijk voor een bedrijfsuitje van meerdere dagen. Daarom bespreek ik in dit artikel de beste manieren om om te gaan met kantoorfeestjes en bedrijfsuitjes als werknemer en collega in je bedrijf.
Aanwezigheid is belangrijk
De aanwezigheid op het feestje van het kantoor is vooral belangrijk voor nieuwe medewerkers. Een dergelijk feest is een geweldige kans om contact te maken met je baas en je collega’s en hen te laten zien dat je meer bent dan de verantwoordelijkheden van je professionele rol. Als u eenmaal een persoonlijke band met je collega’s hebt opgebouwd door met hen samen te zijn op het feest, zullen ze eerder met je willen samenwerken en je helpen met het werk waar je mee bezig bent.
Romantische kantoorrelaties zijn duidelijk een gevoelig onderwerp, maar het is niet het enige onderwerp dat moet worden vermeden. Werknemers in een kantooromgeving voelen zich meestal het meest op hun gemak bij hun collega’s. Ze hebben een bepaalde band ontwikkelt en weten precies welke onderwerpen tussen elkaar niet besproken worden en welke wel.
Een ding om te overwegen bij het bijwonen van een feestje van een is dat het een goede gelegenheid is om kennis te maken met mensen waarmee je anders niet samenwerkt. Op deze manier kun je nieuwe banden leggen en je horizon verbreden.
Carrière verbeteren
Je hebt doelen om hogerop te komen in je bedrijf, maar de vooruitgang is traag. Als je niet tevreden bent kan een feest op kantoor een geweldige gelegenheid bieden om te netwerken en je helpen het proces een beetje sneller te laten verlopen.
Het komt niet vaak voor dat je de kans krijgt om met de mensen op persoonlijk niveau binnen je bedrijf te praten. Het kantoorfeest biedt zo’n kans, dus wees voorbereid wanneer de gelegenheid zich voordoet. Zolang je de rest van de etiquette voor kantoorfeestjes volgt en je mensen ontmoet die je kunnen helpen promotie te maken heb je een goede kans.
Maar ga niet over koetjes en kalfjes praten. Stel een elevator pitch samen die u presenteert als de perfecte medewerker en vermeldt uw bijdragen, zonder over te komen als opschepper.
Oefen je pitch ook met een collega of je partner. Krijg feedback van hen om ervoor te zorgen dat je niet opdringerig overkomt. Wees vriendelijk tijdens het gesprek en stel ook vragen. Niemand wil de ‘ik praat alleen over mezelf’ medewerker’ helpen dus laat zien dat je om anderen geeft en oprecht bent in je gesprek.